Båstad

Här i Båstad ligger vi på Prästliden, en stor fin plats, men den lutar! Jag minns första gången vi har här och jag gick inne i tältet och kände mig nästan sjösjuk när jag gick fram och tillbaka. Tidigare har vi alltid varit i Båstad en torsdag och nästan krockat med Diggiloo gänget som spelar här på fredagen. De brukar använda cirkusplatsen som uppställning för sina bussar och vi har flyttat en del vagnar efter föreställningen så att de får plats med bussarna, men så blev det inte i år. Patrik Krall, producenten för Diggiloo, brukar komma förbi och säga hej, men i år missar vi att träffa honom under turnén. Det är alltid nyttigt och roligt att träffa kollegor i branschen. IMG_5684Igår kom Rosi ridande förbi kontoret på sin häst Hildago.

Olofsbo

Cirkusens vinterkvarter ligger ju i Älvsered inte långt från Ullared, ca 15 km. Idag åkte jag dit för att träffa Annika som sitter i Älvsered och har hand om ekonomin. Vi har daglig kontakt under säsongen men ibland är det bra att träffas och gå igenom saker. På vägen upp till Älvsered från Onsala stannade jag till på Gekås och köpte bland annat hörselskydd som vi lånar ut till barn i publiken. Ett helt gäng Gardena vattenkopplingar hamnade också i min kundvagn då de är mycket billigare där och vi gör åt hundratals kopplingar under en säsong. Jag hade tänkt att shoppa privat också men jag gav upp det ganska omgående för det var för mycket folk! Man blir bortskämd när man jobbar så nära och kan åka dit när det inte är så mycket folk! En mulen dag i juli efter lön är inte det optimala för mig!

IMG_4860 Ingo gör sig i ordning för finalenIMG_4861 Alex Bobylev och Costin. IMG_4863 Samling utanför tältet i väntan på finalen. IMG_4867 IMG_4868Anton, Ingo och Costin på väg in i tältet till finalenIMG_4872 Artisterna bakom ridån, strax är det final  IMG_4883

Det är inte måna minuter sedan publiken lämnade tältet och nedmonteringen startar. IMG_4855

Skärhamn

Lite annorlunda att vara i Skärhamn en torsdag! Under alla år jag turnérat har det varit bilbingo i Henån på onsdagar så vi har åkt från Lysekil ner till Skärhamn, upp till Henån och sedan ner till Stenungsund.  Men i år har de flyttat bilbingon till tisdagar och vi kunde äntligen köra på en rak linje ner mot Stenungsund.

Henån

En till två gånger i veckan får vi diesel levererat till vår alldeles egna tankbil. Bogdan som kör tankbilen och tankar upp alla våra bilar kommer in till mig på kontoret och säger när det är dags. Jag ringer då till Paroy i Borås och de sin tur kontaktar ett lokalt företag där vi är. I förra veckan ringde jag och beställde som vanligt ”10 och 4” dvs 10 kubikmeter vanlig diesel och 4 kubikmeter grön diesel som vi har till vårt elaggregat. Paroy brukar alltid ringa tillbaka till mig och säga vilket företag som kommer och när. I fredags ringde de och sa att Kungshamns Fiskarna (!) kommer i Lysekil. Jag trodde att jag hörde fel, Kungshamns Fiskarna låter inte som ett företag som levererar diesel! Men så var det och jag träffade chauffören som berättade att en gång i tiden startade företaget av lokala fiskare som ville köpa diesel till sina fiskebåtar. Namnet lever kvar, men nu är det lokalt företag som enbart levererar diesel till hushåll och företag.

Lysekil

Idag kom Stefan Glanå från Götene förbi och sa hej och denna fina tavla fick vi av honom! Det är Todds hundar, Leo och Nin som Stefan har målat av. En framtida konstnär?!

Västkusten

Nu har vi kommit över till Västkusten, i torsdags i Strömstad i går i Grebbestad och idag i Fjällbacka. Det märks att det är mycket turister på västkusten till skillnad från förra året, internetuppkopplingen är bedrövlig, det var den i alla fall i Grebbestad igår. Just nu är jag hemma i Borås och kommer tillbaka på måndag morgon. Här en bild på en mycket trogen besökar i Grebbestad.

Nyköping

En annorlunda dag för mig idag, det är första gången jag är på Tessinskolan i Nyköping där vi ligger med cirkusen. Tidigare låg vi alltid vid Rosvalla IP och vanligtvis är vi här på en söndag och jag brukar alltid åka hem över denna helg. Det var lite klurigt att hitta hit då de håller på att bygga ordentligt runt platsen. När vi kom hit på morgonen var det inga problem, det var bara att följa efter alla andra, men jag åkte iväg ett par gånger in till staden och att hitta tillbaka till cirkusplatsen det är en annan historia…

Trosa

Varje kväll när föreställningen börjar åker vi ut och plockar in alla affischtavlor och lastar dem på en lastbil. Varje söndag kommer vår reklamtrupp till cirkusen och hämtar tavlorna vi har plockat ihop och ger oss kartor över varje stad där affischtavlor är uppsatta. IMG_5619

Vaxholm

Idag är vi i vackra Vaxholm och vi ligger mitt i byn så att säga. Lägret kallas platsen och det är en jättefin park mitt i Vaxholm, fast den är ganska liten och vi måste tränga ihop oss ordentligt. IMG_5609IMG_5612Idag hade jag en ny assistent på kontoret…!

Åkersberga

Det tog ett tag innan hela cirkusen var på plats i Åkersberga eftersom vi åkte färja tillbaka från Ljusterö. Jag måste säga att Trafikverkets Färjerederi är fantastiska! De körde skytteltrafik från Ljusterö för att få över hela cirkusen, både när vi åkte dit och hem. På lördag skall vi åka från Vaxholm till Ingarö, normalt har de bara en färja i drift på lördagar men de kommer att köra med 2 stycken på morgonen så att vi kommer över snabbare. Jag brukar ringa några dagar innan vi skall åka och förvarna dem, men i år ringde de till mig och berättade att de sett reklamen och att de sätter in en extra färja på lördag!IMG_5606Costin var väldigt stolt över sin nyklippta frisyr!

Mariehamn, Åland

Just nu är cirkusen på väg till Eckerö för att ta färjan tillbaka till Grisslehamn och Sverige som vi har chartrat av Eckerölinjen. Artisterna som inte har djur är kvar här och skall ta första färjan i morgon bitti kl 08:30. Själv har jag checkat in på hotel Arkipelag då min vagn åker tillbaka redan i kväll. I morgon skall jag till banken och växla in alla mynt vi har kvar, ta en liten shoppingtur i Mariehamns trevliga centrum för att ta färjan kl 13:30 tillbaka till Sverige.IMG_3933Här sitter Rosi bland publiken tillsammans med sin hund.

Här träffar Ålandstidningens reporter Fredrik Granlund och fotografen Nayab Ikram vår clown Alex i tältet. Alex har precis kommit till Åland så artisterna åkte med den ordinarei färjan kl 10 från Grisslehamn och kom hit till cirkusplatsen kl 14.

bobylev

Mariehamn, Åland

Nu sitter jag på hotell Arkipelag i Mariehamn och skall snart gå och lägga mig för klockan är 12 Finländsk tid. Vi har som vanligt chatrat Eckerölinjens färja i natt för att frakta över cirkusen. Men den åkte inte jag med. Jag tog den ordinarie turen kl 20:00 och har redan checkat in på hotellet. Morgondagen är ganska hektiskt för mig, jag måste växla pengar, både mynt och sedlar, gå till polisen och betala polistillståndet, veterinären här på Åland kommer på inspektion, Radio Åland tidningarna Nya Åland och Ålandstidningen kommer under dagen, så det är en hel del att göra och det är skönt att vara utvilad.

Idag i Östhammar kom distriktsveterinärerna Elisabeth Olsson och Angelica Bülow och kontrollerade alla djuren inför avfärden till Åland, de kollade framförallt pass och idnummer på alla djur, och vi har ju en hel del med oss.

20130705-000520.jpgNär vi var i Falun i onsdags tappade Rosis häst Hildago en sko. Bengt har en kund här till Källquist Equestrian, Aubiose, och Tobias Hessman som jobbar där är även hovslagare. Så direkt efter föreställningen åkte han iväg och hämtade sömmar och skodde om hennes häst.

Leksand

Idag var vi i Leksand och det var många år sedan jag var här sist. Vanligtvis brukar vi vara i Leksand på en söndag och jag brukar åka hem denna helg, men eftersom jag var hemma förra helgen så åkte jag inte hem. Insjön ligger inte långt från Leksand och här startade kedjan Claes Ohlsson, dit åkte Jennie Mary och jag på eftermiddagen. Fick även veta att Åhlen & Holm, numera Åhlens, startade här. De hade ett fantastiskt litet museum om detta i Insjön.

Mora tidning hade ett bildspel från reportaget de gjorde i Orsa i lördags idag, det hittar du här.