I väntan på Storjöodjuret

Igår kväll när vi körde upp från Ljusdal berättade Villevalla att hon hade en kompis i Östersund, och det är inte vem som helt utan Storsjöodjuret! Det är bara att gå ner till Storsjön som kommer Storsjöodjuret fram till mig berättade Villevalla. Vi alla här på cirkusen har under hela dagen spanat ut över sjön, som ligger precis bredvid cirkusplatsen. Men vi har inte sett något! Villevalla satt vid sjön hela förmiddagen och var även  redo med livbojen om någon skulle trilla i. Men tillslut gav även Villevalla upp. Storsjöodjuret kanske är på semester trodde Villevalla.

villevalla_storsjoodjuret

Falun

Här i Falun ligger vi på Lugnet, strax nedanför hoppbackarna som jag ofta sett på TV. Idag var det väldigt mycket aktiviter runt cirkusen då Outdoor Games också höll på här på Lugnet.

Villevalla smet idag iväg igen och var borta väldigt länge. Jag tror Villevalla var uppe i hoppbackarna för han var ganska trött när han kom tillbaka och jag fann honom inne bland elefanterna, Villevalla och Dunja är numera också kompisar.

villevalla_elefant

Sandviken

Här i Sandviken är vi på en jättefin plats Stadsparken. Det är verkligen en park mitt i stan med lite träd här och där så det är lite svårt att placera cirkusen, men vi har rutin nu efter alla år.

Idag var det dags för Villevalla att se föreställningen och han satte sig på Cristies ljudbord för där var den bästa utsikten enligt henne. Cristie sa att det var OK så länge han satt uppe i ena hörnet för de rattarna använder han inte så mycket.

villevalla_i_tältet

Sigtuna

I stort sett varje dag så fort tältet är klart övar Juan Gutierrez med sina papegojor i tältet. Man hör dem så fort de kommer in i tältet för det är ett evigt tjattrande från papegojorna, de dagar kontoret står nära tältet så hör jag dem in i vagnen och jag tycket faktiskt att det låter ganska trevligt. Villevalla skulle naturligtvis in i tältet också idag och hälsa på Jack, som ville ta honom på en flygtur men Villevalla vägrade! Juan fick komma och rädda Villevalla från flygturen!

villevalla_papegoja

Sätra äng – Danderyd

Igår när vi körde in på platsen blev det lite bökigt då infarten till ängen var ganska sönderkörd redan innan vi började rulla in med bilarna på platsen här i Danderyd. Det sluttar ganska ordentligt också så jag trodde nästan att sockervaddsvagnen som jag drar skulle välta! Men det gick bra. Så i morse var det bara att ringa efter ett lass grus så att vi kan köra ut imorgon bitti. Alltid händer det något här varje dag.

Vi samlas en halvtimme innan insläpp i kiosktältet, det är praktiskt för då är alla på plats om vi skall prata om något och ibland kommer den lokala tidningen också. Idag tog jag med Villevalla till kiosktältet och vi hann inte mer än komma fram till kiosken förrän han gjorde en djupdykning ner bland popcornen! Villevalla är verkligen busig av sig!

villevallapopcorn

Täby & Danderyd

Idag var min kusin med familj och såg föreställningen och självklart skulle det ridas på kamelen! Jag tror nästan att Fred tycker det är det roligaste med hela föreställningen. Första gången han gjorde det var han bara två år och när jag frågade honom i pausen om han ville rida på en kamel så backade han inte! Fast min kusin och hans fru blev lite nervösa när de kom in tältet och såg honom högt uppe på en kamel! Men nu har han rutin.

fredkamel

Varje söndag gör vi en inventering av vad vi har i kiosken och skickar en beställning till vår leverantör och får det levererat på tisdagen. I kväll när jag kollade på nätet efter gatuadress och postnummer till platsen i Sigtuna såg jag att flygfotot som var tagit över platsen i Sigtuna var taget samma dag som vi var där för många år sedan! Jag blev lite överraskad att se cirkusen på grusplanen i Sigtuna! (Trogna bloggläsare känner igen detta, jag har bloggat om detta för många år sedan)

Skärmavbild 2014-05-25 kl. 22.55.40

Sollentuna

Idag är vi i Sollentuna och vi alla njuter av det fina vädret! När det är så här varmt lyfter vi upp sidostyckena på tältet lite så att det fläktar in i tältet. De som har det varmast är orkestern som sitter högt upp direkt under tälttaket, där blir det ordentligt varmt kan jag lova.

Villevalla tyckte också det blev för varmt på kontoret och smet iväg, det tog ett tag innan jag hittade honom i skuggan bland Patric Clarissons hundar. Villevalla, Max och Louis är redan bra kompisar.

villevallahund

Bygga tält i Kärrtorp

Villevalla försökte idag hjälpa till att bygga tältet här i Kärrtorp, men att klättra på linorna var roligare fast vi sa till att man inte skall göra detta. Risken att fastna i linorna är ganska stor och naturligtvis hände det! Villevalla får hänga där ett tag nu. villevallatält

Villevalla på turné!

Idag har vi fått en ny kompis här på Cirkus Maximum Villevalla! Det är eleverna i klass 1c Ugglan på Gubbängsskolan som har gett oss denna lille busige figur som kommer att åka med oss resten av turnén. Villevalla kommer att få vara med om allt här på cirkusen, sätta upp tältet, ta hand om djuren, träna med artisterna och naturligtvis äta mycket sockervadd! Första dagen blev en dag på kontoret. Datorn verkade vara favoritplatsen att sitta på!

Villervalla1

Bålsta

Imorgon tisdag skall vi till Salem och platsen är en fin gräsyta, som är helt OK om det inte har regnat. Vi har med spänning följt väderprognoserna och det verkade som det inte skulle komma så mycket regn. Men det kom en hel del idag! Det fullkomligt vräkte ner mest hela dagen och vi bestämde ganska omgående att vi måste byta plats. Tack och lov finns det en grusplan vid Salems Centrum där vi kan spela! Redan förra veckan var jag i kontakt med Salems kommun om platsen och hade redan Säby Bollplan som reservplan. Stort tack till alla på Salems kommun som har varit så hjälpsamma! helenahästHär står jag och håller Cinto, strax innan andra avdelningen av föreställningen skall börja i Djursholm i lördags. Det brukar jag inte göra, men jag stod där bakom tältet och Anton bara sa att jag skulle hålla hästen, medan han sprang iväg så jag hade inte mycket val!

Instängda i Solna

Idag råkade vi ut för något vi aldrig råkat ut för tidigare! Vid infarten till Huvudstafältet finns den en bom, och när vi kom i morse såg vi att den var trasig och böjd åt sidan så vi enkelt kunde passera. Tidigare år har bommen varit stängd, men vi har en nyckel till bommen så det har inte varit några problem. Jag kom till platsen efter cirkusen då jag var och lämnade in alla uniformer på kemtvätt. Vi har våra stamställen för tvätt, kemtvättar där vi kan lämna in uniformerna på morgonen och hämta dem innan föreställningen samma dag. På eftermiddagen åkte jag iväg för att hämta uniformerna och upptäckte att Solna Stad hade satt upp en ny fin bom som var låst! Det blev en stund i telefon innan jag lyckades få tag i någon som hade nyckel och som kunde vara där halv 7 och låsa upp bommen! Hade jag inte lyckats med detta hade blivit instängda på Huvudstafältet! Vilket jag hoppas vi inte blir imorgon bitti! Jag återkommer imorgon förmiddag!

Ordentligt vilse i Tyresö

Idag är vi på en ny plats i Tyresö vid Tyresö Gymnasium, de senaste åren har vi varit i Trollbäcken, men på grusplanen är det konstgräs numera. På morgonen när vi åkte hit  från Nacka var det inga problem att hitta, det var bara att följa efter alla andra. Efter lunch åkte jag till posten och till mitt årliga besök på Svanströms för att köpa gem och papper. Vi är stor konsumenter av gem då vi gemar fast alla biljetter på brevet till vinnarna i våra tävlingar.  Efter alla år har jag lärt mig var det finns bra kontorsaffärer som jag hittar enkelt till. Men sedan skulle jag tillbaka till cirkusen… OK jag såg tältet men hur kom jag dit?! Det tog ett tag vill jag medge, fast jag varit smart att ta en bild av min GPS när jag lämnade platsen, men den blev ju inte så bra…

tyresö

Nacka

Nu har vi lämnat Gärdet för den här gången och hela cirkusen är på Hellasgården i Nacka. Hellasgården är en ny plats för oss då de lagt konstgräs på den gamla platsen vid Nacka Forum. Detta med konstgräs är som jag säkert nämt tidigare ett verkligen stort problem för oss. Massor av bra cirkusplatser försvinner i takt med att konstgräs läggs på grusplaner.

Besök av vänner fortsatte under söndagen, Joe Labero kom och såg föreställningen på söndagseftermiddagen, här tillsammans med Bengt och sin dotter Nicole.