Grästorp

I morse åkte vi från Kviberg upp till Götene, en resa på 10 mil men jag tyckte det verkade hur långt som helst. Det är så med vissa resor att det det verkar som om vi aldrig är framme. Äntligen framme i Grästorp tog det en stund att placera cirkusen då halva cirkusen står på en yta och alla artistvagnar, kök och personalvagnar står inne på ett industriområde bredvid. Det är ju inte mycket på kontoret så jag tog en sväng till Trollhättan och köpte äntligen kalendrar för nästa år, alltid bra att ha en riktig kalender när vi sätter turnén för nästa år.

IMG_8637 Varje söndag sätter vi upp en avis backstage och i kiosken med platserna för kommande vecka och Gigi är mycket glad att detta är den sista! IMG_8636 I Alingsås kom Jocke Assarsson och hälsade på. Han hade jobbat på Barnens dag som var här i Alingsås tidigare på dagen. För länge länge sedan (1996) jobbade Jocke här hos oss ett par veckor med ”Drei Martinis” . Ni kanske känner igen honom för Talang som gick i TV4. Grästorp kvällSnart är föreställningen slut här i Grästorp.

Vårgårda

När vi om fram till Tånga Hed i Vårgårda åkte jag och Bengt nästan direkt iväg till Göteborg och Varberg för möten. Jag tänkte i morse innan vi åkte att skall jag ta med mig datorn eller inte, men jag lämnade den i vagnen. Så här i slutet av säsongen när alla annonser är satta klarar jag mig med telefonen och ipaden för att svara på mailen som kommer. Telefonen höll sig också väldigt lugn som den brukar på fredagar i slutet på säsongen. Det var bara leverantören av dricka och godis till kiosken som ringde och Paroy i Borås som levererade diesel och eldningsolja till oss. Så här i slutet av säsongen är det inte 10 och 4 som jag brukar beställa dvs 10 kubik diesel och 4 kubik eldningsolja utan 3 och 3.

När vi kom tillbaka vid tre tiden till Vårgårda somnade jag gott i vagnen en stund innan det var dags för föreställning. En bra dag utan nästan ingen kontorsarbete!

Här i Vårgårda spelar vi på Tånga Hed, jag tror det är en gammal militärförläggning från början, jag har i alla fall sovit över här när jag var med i Kvinnliga Bilkåren på 80-talet. Jag och Josefin hann kolla in för oss de ovanliga djuren i hagarna bredvid cirkusen…

IMG_8627IMG_8625Helt vanliga kossor…IMG_8630Tälten tas ned i VårgårdaIMG_8631Spännbanden till tältet plockas ihop.

Skara

Här i Skara har vi flyttat runt på några olika platser. Först var vi vid McDonalds i Skara men den platsen bygges om och vi fick inte plats längre. Sedan dess har vi varit på Axvalla Travbana, en jättefin stor plats men tyvärr ligger den en bit utanför Skara och vi har letat efter en plats inne i Skara. Vi blev tipsade om denna plats bredvid Coop och hyrde den. I måndags när vi var i Götene åkte Marek förbi och tittade på platsen och såg att gräset var jättehögt och det behövdes slås innan vi kunde köra in. Vi ringde runt i Skara efter någon som kunde hjälpa oss med detta men lyckades inte. Tack och lov finns Bert Karlsson i Skara så jag ringde honom och fick tips om att Skara Terminalen kan säkert hjälpa er, vilket de gjorde! Stort tack till Per Stridh på Skara Terminalen som klippte gräset med kort varsel!

Bert köpte också ett ganska stort antal biljetter till sitt flyktingboende i Skara och bussade dem till föreställningen.

Imorgon är det äntligen fredag och denna vecka är nästan slut. Jag tycker alltid att näst sista veckan går så långsamt, dagarna verkligen segar sig fram. Jag pratade med Stella som är med i motorcykel numret och hon sa precis samma sak att det känns som om dagarna är inbäddade i sirap denna vecka.

Jag har beställt schampo och avfettning till Älvsered så det finns på plats när vi kommer hem så vi kan tvätta både tältet, bilarna och vagnarna samt 3 fat glykol så alla bilar blir redo för vinterförvaringen.

IMG_8617Kön ringlade sig lång i Tibro igår. Det regnade mest hela dagen men när vi hade insläpp sken solen. IMG_8621Vi bygger upp tältet i Skara. IMG_8624Säsongens mest onödiga inköp till kontoret: en mini dokumentförstörare! Jag kunde bara inte motstå denna idag.

Götene

Det märks att det är slutet på augusti för det är ordentligt mörkare på kvällarna. Igår hade vi en 16:00 föreställning i Karlstad som var slut 18:00. Jag trodde först att vi skulle åka efter föreställningen då det var en bra bit ner till Götene 15 mil. Men som Marek sa att när vi är framme är det mörkt och platsen är ganska trång så det är bättre att vi åker på morgonen. Idag kunde jag konstatera efter föreställningen vi 10 tiden att det verkligen mörkt nu.

Vi var två dagar i Karlstad och bredvid oss på Norra Fältet var det en marknad och även Erikssons Tivoli var där. Roligt att träffa Mats Eriksson som driver tivolit. På lördagskvällen åt vi middag ihop efter föreställningen. Oftast träffar man kollegor i branschen som hastigast under turnén och det är sällan man kan sitta ner och umgås ordentligt.

När jag öppnade dörren till vagnen på söndagsmorgonen fick jag en liten chock! Jag visste  att det skulle vara en loppis också på platsen men inte trodde jag att de skulle vara rakt utanför min dörr! IMG_0539 IMG_8603 Våra kameler tittar på när vi lastar ut sågspån till manegen. IMG_8601 Utsikt från min vagn söndag morgon.  IMG_0540 Vi packar ihop i GöteneIMG_0542 IMG_0544 IMG_0551 IMG_0560 IMG_0562 IMG_0563

Arvika

I morse när vi åkte från Årjäng till Arvika ringde Marek till mig. Marek åker alltid först och oftast åker han dagen innan till nästa plats och mäter ut, dvs lägger sågspånshögar där ankarna skall slås ned samt var fasaden skall stå. Då kan vi bara rulla in på morgonen när vi kommer. Igår åkte han inte, för det var ganska långt 7 mil, och det är en stor grusparkering vi spelar på utan några konstigheter. Men i morse var det en man från Arvika kommun som höll på att hyvla av planen. Marek pratade med honom och han tyckte att vi kunde vänta i två timmar tills han var klar! Jag pratade även med honom och förklarade att inom en halvtimme kommer 40 lastbilar med släp och kan vi inte köra in på platsen blir det kaos i hela Arvika när vi blockerar alla vägar. Det verkade inte bekymra honom det minsta utan han sa bara att vi får vänta tills han är klar om 2 timmar!  Jag förklarade då att jag vill prata med hans chef för vi har hyrt marken från kl 0700 och han måste sluta omgående så vi kan mäta ut och köra in med cirkusen. Tack och lov kom hans chef ganska omgående och stoppade honom och vi kunde köra in på platsen!  Detta har jag aldrig råkat ut för under mina 20 år här på Maximum, att vi inte kan köra in på platsen för den måste hyvlas av först!

Annorlunda känsla att vara i Arvika en sådan här strålande fin och varm dag. Vi brukar vara här i början på april, då det verkligen inte är varmt och soligt! Mycket norrmän var det i publiken också, så det blev en del Norska kronor i kassan idag. Det brukar vi oftast bara ha i Strömstad och Grebbestad.

ARvika placeringVi placerar cirkusen i Arvika Bengts vagn arvikaBengts vagn placerar och byggs uVarning lekande pensionärer

Åmål

Varje gång jag har varit i Åmål med cirkusen har det varit i början på april och det har varit kallt, blåsigt och ibland till och med snö. Idag visade Åmål upp sig från en helt annan sida! Fullt av båtar i hamnen, på cirkusplatsen stod det ett stort antal husbilar i ena hörnet, de kunde lugnt stå kvar då platsen är stor nog för oss alla! Måkebergsplanen ligger väldigt centralt och på eftermiddagen tog jag en promenad in till centrum för att posta några brev. Jag noterade att bokhandeln mitt i stan sålde båda norska och tyska tidningar, Åmål måste vara en sommarstad med andra ord! Kanonväder har det också varit idag hela dagen.

IMG_8583 IMG_8586

Färgelanda

Det blev en dag i bilen för mig idag. Vaknade hemma i Borås, jag åkte hem i Örkelljunga i lördags då vi hade en resdag upp till Färgelanda igår. I morse åkte jag ned till Älvsered och hämtade posten och klubbor till kiosken sedan ner till Halmstad en sväng innan jag satte fart mot Färgelanda dit jag kom halv 5. Så det var bara att packa ur bilen och göra sig iordning till föreställningen, ingen vila för mig idag inte!

Extra roligt var det att svänga förbi Älvsered idag, för precis när jag kom dit kom lastbilen med vårt nya tält från Italien! Det är en ganska stor investering att köpa nytt tält och nu är det äntligen här! Självklart skickade jag iväg ett SMS till Bengt att tältet har kommit. Skall bli jättekul att se på när vi bygger upp det om några veckor när vi är hemma i Älvsered igen.

Villevalla följde med mig hem över helgen och han konstaterade att säckarna med tältet ser väldigt nya ut och det skall bli kul att åka kana på dem. För det riktigt glänser om säckarna med tältet.

tältsäckar avlastning mera tält lastning lagret mera avlastning

Kristianstad

Idag har vi spelat på den näst sista platsen i Skåne för denna gång, i morgon är det är Örkelljunga och sedan är det Dalsland och Värmland som gäller. Så här på fredagar i slutet av säsongen är det ganska lugnt på kontoret och jag hann med att röja undan en hel del papper som samlats på hög. Bland annat skrev jag ut alla papper och ritningar vi har fått för det nya tältet och satte de i en egen pärm. Vi har köpt ett nytt tält till nästa år, det kommer till Älvsered redan nu på måndag. Så när vi kommer hem till Älvsered kommer vi efter att att tvättat och packat ihop det nuvarande tältet bygga upp det nya tältet och se att allt är OK. Jätteskönt att slippa denna stress inför premiären, vi kommer även att om allt går enligt plan få tältet godkänt av SP redan nu i september. Ett bekymmer mindre inför premiären i mars!

Simrishamn

Det börjar närma sig säsongslut på söndag är det bara 3 veckor kvar innan vi är tillbaka i Älvsered igen. Idag märkte jag verkligen av det, jag bokade och skickade in annonser för sista veckan till GP, Göteborgsposten. En hel del av annonserna vi har i tidningarna gör tidningarna själva efter mina förlagor men en hel del gör jag också själv. Beroende på hur många föreställningar vi skall ha med i annonserna kan jag nästan med ryggmärgen hur lång annonsen skall vara, de flesta tidningar har moduler med bestämda mått, och så här i slutet av säsongen har jag nästan lärt mig vad de olika modulerna heter också, en enspalts annons för en föreställning heter 13b och är 38 mm bred och 110 lång, är det två föreställningar blir den 133 mm lång. Det är en hel del annonser jag gjort och skickat iväg under säsongen!

Under dagen kom många av våra musiker och bad mig skriva ut sina biljetter för hemresan, så gott som alla av våra anställda har datorer och uppkoppling men skrivare har få med sig så det händer titt som tätt att de kommer till mig med sina USB minnen och vill ha papper utskrivna.

IMG_8559 Här håller vi på att resa masterna och Alex Sarbu stilar framför kameran. IMG_8557I Ystad igår vände vi cirkusen så att det fanns parkeringsplatser på fältet framför cirkusen. Så här såg det ut när jag var ute med Hugo på eftermiddagen.

Lund

Idag här i Lund har vi spelat in föreställningen för SVT. Som vanligt var Bengt Roslund producent för inspelningen och han kom med samma team som har spelat in föreställningen de senaste 20 åren. Jättekul att träffa alla igen, det var ju ett år sedan sist. Föreställningen kommer att visas under jul och nyårshelgen, exakt datum är ännu inte bestämt.

TV lundEtt flertal kameror fanns i tältet. lund publikVi sätter även upp extra ljus över publiken så det var ljusare i tältet än normalt. Ingamay nya kläderIngaMay fick vår nya tröja och keps och hon blev jätteglad! Packa ihop tvTV-teamet packar ihop all utrustning efter föreställningen.

Limhamn

I förrgår när jag vi var i Skanör åkte in till Malmö och Jägerso handelområde för att att köpa kalendrar för nästa år. Det har mer eller mindre blivit en tradition att här i Malmö köper jag alltid kalendrar för nästa år och nya pärmar och register för kommande säsong. Men det blev inga köp för nya kalendrar hade ännu inte kommit! Det är alltid bra att ha en riktig kalender med alla helgdagar när Bengt och jag sätter oss och planerar nästa år turné. Ni som följer mig här på bloggen vet att jag gillar det här med traditioner…

Här i Limhamn fick vi fint besök av Guldbamse från Haribo som till alla barns förtjusning delade ut godis!

Guldbamse och Bengt

Trelleborg

Igår i Lomma fyllde Laryssa 8 år hon är dotter till Michel som är med i motorcykelnumret och vi hade stort födelsedagskalas för henne. Allt med Frost stod på önskelistan och självklart uppfylldes hennes önskan! Det var Frost dockor, badlakan, figurer, klistermärken, pennfodral och duschtvål allt ut filmen Frost öppnades i alla paket.

Jag tycker det är jättekul med barns födelsedagar på cirkusen, det finns alltid så mycket roliga saker att köpa! Det är alltid värre när jämnåriga fyller år vill jag villigt erkänna.

Laryssa tårta Kalas Laryssa Kalas Laryssa 2

Landskrona

Nu har vi verkligen kommit till Skåne! Juan som står i insläppet och dirigerar publiken till höger eller vänster var lite förbryllad idag, för han förstod inte vad publiken sa till honom. Han undrade vad är de det säger och jag förklarade att här säger man inte Röda stolar utan mer Röa stolar med skånskt uttal. VI märker verkligen att Sverige är långt och att det finns skillnader. Uppe i Norrland köper publiken popcorn utan att nämna storlek och vi får fråga vilken storlek de vill ha, likaså säger de bara en läsk och vi får fråga vilken läsk de vill ha. Här i södra Sverige är det mera en mellan popcorn och en Pepsi.

Idag kom Bengt Roslund och IngaMay Hörnlund och såg föreställningen igen inför TV-inspelningen i Lund på måndag. Bengt producerar inspelningen och han och IngaMay kommer alltid ett par gånger och ser föreställningen, de närmsta dagarna kommer resten av TV-teamet och ser föreföreställningen så alla är redo inför måndagens inspelning.

Anton hade varit inne i centrum på förmiddagen och berättat att han hittat en butik som sålda danska smörrebröd som var helt fantastiska. Jag och Josefin åkte dit vid lunch och de hade verkligen riktigt goda smörrebröd! har ni vägarna förbi Landskrona jag kan rekommendera Mat-Templet i Landskrona.

Utsikt orkesterSå här ser det ut från orkestern strax innan insläppet.

Höganäs

Gårdagen bara flög iväg tyckte jag. När cirkusen åkte från Åsa till Olofsbo åkte jag tillbaka till Kungsbacka och lämnade in vattenposten vi hyrt av Kungsbacka kommun. Oftast kan vi koppla på vatten själva, eller så sätter kommunen ut vattenpost till oss, men ibland måste vi åka och hämta ett ståndarrör som det kallas, det är röret vi kopplar på vattenkopplingen i gatan. Sedan satte jag fart mot kontoret i Älvsered, innan Älvsered ligger Ullared och vanligtvis vid den här tiden i slutet av juli är köerna gigantiska in till varuhuset och trafiken helt hysteriskt. Jag tänkte att jag chansar och ser hur det ser ut, hittar jag en parkering så går jag in en sväng. Jag kanske skall köpa ett gäng trisslotter för jag hittade en parkering nära entrén och det var ingen kö in i varuhuset. Förutom lite helt privat shopping köpte jag nya flaggor till tältet, ett väldigt stort antal Gardenakopplingar till alla vattenslangar och ett tjugotal kvastskaft. Det är saker som går åt hela tiden på cirkusen och det är väldigt billigt på Gekås. Jag tror jag slog mitt rekord i shopping, jag parkerade bilen halv 9 och redan kl 10 satt jag i bilen mot vinterkvarteret i Älvsered.

Annika som skötte ekonomin tidigare har gått i pension och hon slutade sista juni. Helena heter nya tjejen som sköter ekonomin, och det är alltid bra att träffas öga mot öga och prata lite och reda upp en del saker som hon hade frågor om vad jag hittat på.

Sedan var det full vart mot Olofsbo där vi spelade igår. Det är alltid många bekanta som kommer till Olofsbo, det är ju nästan mer eller mindre hemmaplan för oss. Vi spelar mitt i sommarstugeområdet och efter föreställningen står det alltid väldigt många och tittare på när tältet monteras ned.

Anna Åsälv med familj var och såg föreställningen och efteråt åt vi god mot i Bengts vagn. Anna har en hästbutik i Skogstorp utanför Falkenberg, HorseFarm och det var faktiskt Anna som tipsade mig om att söka jobbet som Källquist Hästutrustning annonserade ut för 20 år sedan. Anna och jag känner varandra sedan gymnasietiden i Borås och Anna har alltid haft ett stort hästintresse och numera är Anna en stark kund till Bengt. Så det blev sent igår och därför inget bloggande.

Det var ju på Källquist som jag började för nästan 20 år sedan, men efter 3 månader blev jag mer eller mindre inslängd på cirkuskontoret och bytte bransch vilket jag inte ångrat!

HöganäsHoppas vi inte får några böter för att vi satt upp cirkustältet på platsen….