Åsa

Här står Andrej en av våra två mekaniker och väntar på att köra in på platsen. Andrej kör alltid sist om något skulle hända under vägen. Släpet är vår duschvagn.

Onsala

Under föreställningen första del brukar jag gå in på kontoret en sväng och börja stänga kontoret, binda fast kopieringsmaskinen, spänna fast skrivaren, stänga skåp och lådor. Stella, den modiga damen i Diorios kom förbi och bjöd både mig och Hugo på ostbågar. Stella sitter även på en av våra elefanter i elefantnumret.

Henån

Här packas tältet ner i Henån. Vi sänker ner tälttaket, lossar spännband och rullar ihop det innan det sänks ner på tältvagnen. På så sätt ligger aldrig tälttaket på marken och blir smutsigt.

På väg till Skärhamn

Här står vi och väntar på att köra ombord på färjan över Gullmarsleden. När vi skall åka med vägverkets färjor ringer jag någon dag innan och förvanar att vi kommer. Oftast vet personalen redan om det då de har sett våra skyltar och vi har samma turné varje år.

Lysekil

Här i Lysekil får vi inte använda våra elaggregat, då närboende har klagat på ljudet från dem. Jag hör de knappt, förutom de få gånger under säsongen min vagn råkar hamna brevid dem. Så det är att hyra elskåp och ringa till en elfirma för inkoppling.

Kungshamn

En av vinnarna av Livstidsbiljetter vi har lottat ut, Rebecca Dellborg kommer från Göteborg och har sommarstuga här i Kungshamn. Jon kommer att komma några gånger till nu när vi är i närheten. Ny tävling kommer här på bloggen i slutet av veckan!

Askersund

Här i Askersund är vi på en jättefin plats nere vid vattnet. Solen sken och det var verkligen fint väder när vi kom i morse. Men något hände vid lunchtid, regn och hagelstormar så det stod härliga till! Som ni ser blev det små snöhögar här och där!
Under eftermiddagen lyckades våra zebror ta sig ur hagen på en liten promenad mot vattnet, men vi fick in dem ganska snabbt.

Ingarö

Idag kom Björn Leijon och tog bilder till tidningen Driva Eget. Vi kommer att komma i tidningen med ett helt uppslag! Det enda vi arrangerade inför fotograferingen var att ta dit elefanterna…

Ljusterö

När föreställningen startar åker två i personalen ut och plockar ner alla skyltar reklamtruppen har satt upp. Varje söndag kommer någon ur reklamtruppen hit till cirkusen och hämtar alla tavlor vi har plockat ner under veckan, och sätter på nya stadsdrivers på affischtavlorna. Stadsdrivers är de vita papper med stad, plats och klockslag.

Mariehamn, Åland

Det är ganska hektiskt här på Åland för min del. Klockan hann bli över halv 5 på morgonen finländsk tid innan jag kom isäng i fredags morse och halv nio var det dags att stiga upp. Våra uniformer skulle lämnas på tvätt, besök på banken för att växla pengar, dela ut nya växelkassor till alla, nya skyltar på kassavagnen och både tv och tidningen kom på besök. Tiden bara rann iväg. Men å andra sidan är det ganska skönt att ligga still i 3 dagar! Vi placerar alla artister på en parkeringsplats framför cirkusen, så de passerar min husvagn ganska ofta. Här Rodrigues i Sorellas.

På väg till Åland

Nu är jag framme vid färjeläget i Grisslehamn. Cirkusen har redan börjat rulla iväg från Östhammar och kommer hit om några minuter. Vi har chartrar Eckerölinjens färja i kväll. Men trots att vi har en hel färja får inte allt plats. Artisterna åker med morgonfärjan och en hel del vagnar har vi lämnat kvar i Sverige. Kontorsvagnen, sopbilen, värmarna till tältet får stanna kvar bland annat.

Hallstavik

Här är det full planering inför Ålandsresan! Nya prisskyltar måste göras då det är Euro på Åland. Vi chartrar Eckerölinjens färja och de vill ha en passagerarlista så det är ett antal namn att skriva…

Norrtälje

Sedan några år tillbaka är Norrtäljes cirkusplats flyttad från Flygfyren till Campus Roslagen området, då det har byggts ett shoppingcenter på den gamla platsen. När man lägger ner energi och planerar för en ny cirkusplats kan jag tycka att man borde tänka till. Att man kan köra in med långa ekipage, vilket inte går här, det sluttar för brant ner till platsen. Vi fick koppla loss och dra in en del långa vagnar med traktor, alla utom Bengts vagn som vi ställde en bra bit utanför en garagelänga. Då kom parkeringsbolaget och ville lappa lastbilen, för där kunde man inte stå! Vi skulle hindra de som skulle till garagen! De få garageägare som dök upp under dagen kom enkelt till sina garage, förutom parkeringsvakten var alla nöjda och glada. Dessutom skulle VI spärra av parkeringen så att ingen i vår publik ställde sig framför garagelängan!

Vidare måste en cirkus ha tillgång till vatten via en vattenpost, det finns inte här utan vi måste beställa en tank till cirkusplatsen! Enda cirkusplatsen av 156 som vi besöker under en turné som inte har vatten!

Strax innan föreställningen ringde företaget som bedriver det kommunala bussbolaget att vår publik har parkerat utmed gatorna att bussarna har svårt att komma fram! Varför sätter inte Norrtälje kommun upp hänvisningsskyltar till de väldigt stora parkeringsytor som ändå finns i närheten av cirkusplatsen? Parkeringsytor som vi inte får använda att ställa några enstaka vagnar på under 24 timmar. Det gjorde vi förra året men var tvungen att flytta vagnarna.

En bild på vattentanken som vi var tvungna att beställa.

Borlänge

I fredags stannade jag inte i Mora utan fortsatte hem till Borås för två dagar ledigt! Därför inga inlägg förrän idag sen kväll i Borlänge. Mariuz Malecki och Valy Balan har precis lastat in elefantpostamenten.